Reisverzekering tips

Wat doen bij autopech of ziekte onderweg?

Pech onderweg

Eerste acties die je dient te ondernemen

  • Activeer de noodknipperlichten van jouw defecte wagen. Wanneer je ’s nachts wagenpech hebt opgelopen, hou dan ook de voor- en achterlichten aan samen met de noodknipperlichten.
  • Wees bijzonder voorzichtig langs de weg waar jouw wagen het heeft begeven. Zorg er voor dat je met jouw wagen niet niet stil blijft staan op de weg. Indien nog mogelijk tracht je best te rijden naar een plaats waar je het verkeer zo weinig mogelijk hindert en waar je jouzelf en jouw passagiers veilig uit het voertuig kan laten stappen.
  • Trek het fluovestje aan dat je meestal vindt waar de reserveband is opgeborgen in de koffer van jouw wagen.
  • Breng jouw passagiers zo spoedig mogelijk in veiligheid. Wanneer je autopech hebt langs een  autosnelweg, zorg er dan voor dat alle passagiers achter de vangrails wachten zodat ze niet worden aangereden door aankomende wagen of vrachtwagens!
  • Plaats de gevarendriehoek om jouw wagen zo zichtbaar mogelijk te maken.
  • Lokaliseer jouw voertuig zo precies mogelijk voordat je jouw verzekeringsmaatschappij opbelt. Zorg dus dat je zoveel mogelijk informatie hebt, zoals het nummer van de weg, de kilometerpaal,  de stad, welke rijrichting, het adres, het straatnummer, etc. Verzekeringsmaatschappijen zullen mogelijk ook vragen naar het contractnummer van jouw verzekering, dus hou dit bij de hand. Je vindt dit nummer onder meer op jouw groene kaart.

Internationaal noodnummer 112

  • In geval van nood kan je met jouw mobiel telefoontoestel het Europese noodnummer 112 bellen. Dit gratis noodnummer werkt in alle EU-landen en stelt jou automatisch in verbinding met de noodcentrale van het land waarin je jou bevindt. De operator zal jou verder helpen in de taal van het land waarin je jou bevindt, hoewel deze hulpverleners doorgaans ook een goede kennis van het Engels en/of het Frans hebben.
  • Indien je geen mobiele telefoon bij hebt, dan kan je om hulp bellen via de praatpalen die je doorgaans om de twee kilometer vindt langs autosnelwegen. Via een praatpaal kan je rechtstreeks spreken met de wegpolitie. In bepaalde landen zal onmiddellijk een medewerker van de wegenwachtdienst naar jou worden gestuurd.

Contact opnemen met jouw bijstandsverzekeraar

Wanneer je contact opneemt met jouw bijstandsverzekeraar zal je de volgende info moeten meedelen:

  • Jouw naam en voornaam
  • Het contractnummer van jouw bijstandsverzekering
  • De locatie waar je jou bevindt en jouw contactgegevens.

Medische problemen

Eerste acties bij medische problemen

  • In de eerste plaats consulteer je een lokale dokter. Als je geen dokter kan vinden, dan kan je langsgaan voor een consultatie in het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
  • Indien je voor jouw behandeling bijstand nodig hebt van jouw bijstandsverzekeraar, dan zal je onder meer de volgende gegevens moeten meedelen: jouw volledige naam, jouw adres, en het telefoonnummer van de behandelende dokter.
  • Geef jouw Europese Ziekteverzekeringskaart aan de behandelende geneesheer of aan het ziekenhuis.
  • Wanneer je dringende medische hulp nodig hebt, dan zal de geneesheer van jouw bijstandsverzekeraar de behandelende geneesheer contacteren om te bespreken of repatriëring of overbrenging naar een ander ziekenhuis is aanbevolen.